Sådan skaffer du (gode) links

Få gyldne links og skyd til tops i søgeresultaterne

Eksterne hjemmesider der linker til din hjemmesider, hjælper dig med at blive placeret højere i Googles søgeresultater. Indgående links er derfor et vigtigt værktøj i dit SEO-arbejde, især hvis du arbejder inden for et område med stor konkurrence. Vi har tidligere omtalt hvordan du identificerer de links du bør undgå – i denne artikel giver vi gode råd til hvordan du bygger en stærk linkprofil til din hjemmeside.

Kopier og tænk nyt

Det er altid vigtigt at holde øje med hvad dine konkurrenter gør, så du kan gøre det bedre. Det gælder både på produkter og service, men lige så vigtig er opbygningen af links til din hjemmeside. 

Med værktøjer som Ahrefs og SEMRush kan du se hvilke links der går ind til dine konkurrenter. En god start på at blive konkurrencedygtig på placeringen i søgeresultaterne er at analysere dine konkurrenters situation i forhold til indgående links. Med overblikket over hvilke links der giver dine konkurrenter et forspring, kan du undersøge om det er muligt at få links fra nogle af de samme hjemmesider som dine konkurrenter har.    

Når du har oprettet de links du nu kan for at matche dine konkurrenter, er det tid til at overhale. Det gør du ved at skaffe gode links som dine konkurrenter ikke har eller kan få fat i. Og det er her det bliver sjovt.

Få nye venner og relationer

For at finde gode links skal du kende nogle gode mennesker. For hvem hjælper dig bedre på vej end dine venner og bekendte?

Tag udgangspunkt i din branche – Hvem er stærkest og kan du finde en indgangsvinkel til et mindre samarbejde? Har du mulighed for at oprette pressemeddelelser eller forum-indlæg med dit vigtige indhold? Er der en konkurrent som kunne have gavn af din hjælp, og omvendt?

Det kan være værd at undersøge om du kan få lov at være gæsteblogger eller træde i en ekspertrolle inden for din niche og dele ud af din kundskab på en af de blogs eller hjemmesider som er relevante for dit fag. Tricket er selvfølgelig at få lov til at placere et link til din egen hjemmeside i dit indlæg. 

Fordelen ved at arbejde med relationer i din branche er at du kan få mulighed for at skabe linkværdi til din hjemmeside med links som er unikke og svære for dine konkurrenter at kopiere. Arbejdet kan virke tungt og tidskrævende, men du ender med et forspring som dine konkurrenter får svært ved at indhente.

Bytte, bytte købmand

En anden, og mindre relationstung måde at skaffe gode links på er at bytte sig til links. Der er mange der arbejder med at nå højest op i søgeresultaterne og – lige som dig – søger unikke links der kan få dem derop. Der findes rigtig mange steder som fungerer som “byttecentraler” for link på sociale medier. At bytte sig til links kan være en gratis måde at få styrket din linkprofil, men inden du går helt grassat i at bytte, så husk at tjekke op på om det er en stærk og troværdig side du får et link fra, og som du skal linke til – her bruger du Ahrefs backlink checker. I værste fald kan det skade din rangering hvis du linker ud til, eller bliver linket fra, en hjemmeside med ulovligt eller uetisk indhold. 

Køb af links

En tredje og mere tilgængelig måde at få gode links på er at købe dem. Priserne går typisk fra en 3-400 og op til mange tusinde kroner alt efter hvilken side du køber linket fra. 

At købe links kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, og er en mulighed som dine konkurrenter nemt kan kopiere. Du skal også have tungen lige i munden og finde detektiv-hatten frem, så du er sikker på at du ikke køber fra en hjemmeside der kan skade din rangering. Undgå for alt i verden PBN links, så du ikke kan komme i klemme med markedsføringslovgivningen. 

Læs mere om PBN links her.

Rel=?

Når du finder muligheden for at få et link ind til din hjemmeside, bør du være opmærksom på hvilket “rel=” tag linket får. “rel=” er et tag som er tilknyttet linket og som fortæller søgemaskiner hvilken type link der er tale om. Der findes flere forskellige tags som kan tilknyttes links, og de er relevante for dig når du skal bestemme værdien af et link. 

rel=”dofollow” fortæller søgemaskiner at destinationen for linket er relevant og søgemaskiner bør følge linket og tilskrive det værdi. 

rel=”nofollow” fortæller søgemaskiner at destinationen ikke er relevant, og at søgemaskiner ikke bør følge linket og tilskrive det værdi. (Det gør de nu stadig til en hvis grad)

rel=”sponsored” fortæller at linket kommer fra en sponsoreret artikel. 

rel=”ugc” fortæller at linket kommer fra en gæsteskribent.

Disse tags er især relevante hvis du overvejer at købe links. Et “nofollow” link bør for det meste være relativt lavt prissat.