Google Ads ordbog

Der er mange forkortelser at holde styr på når man arbejder med online marketing. Forkortelserne er vigtige at kende, så du har det bedste udgangspunkt for at forstå dine resultater af Google Ads, SEO og andre marketingsindsatser.
Vi har her samlet en komplet ordbog over forkortelserne som du finder i Google Ads, og arbejdet med annoncering på Google.

Hvad betyder Ad Spend?

Ad spend er en betegnelse for de penge du betaler til dine annonceringsplatforme. Ad spend kan deles op i udgifter til en enkelt kampagne, flere kampagner eller alle betalte marketingsindsatser. Du betaler typisk dit Ad spend direkte til annonceringsplatformen – eksempelvis Google Ads. Du kan læse mere om hvad Ad spend er her.

Hvad betyder CPA?

CPA er en af de vigtige parametre at holde øje med. Især når du beskæftiger dig med online salg. CPA – Cost Per Aquisition – fortæller dig hvor meget du betaler for at få en ny kunde. Prisen for en ny kunde har en direkte indvirkning på din indtjening. En for høj CPA kan betyde at du ikke tjener (nok) penge på dine kunder, og vil i sidste ende være afgørende for din forretnings bæredygtighed. CPA skal oftest vurderes sammen med CLV – Customer Lifetime Value. CLV indikerer hvor mange penge du henter på en kunde over tid. Mange spekulerer i at betale “for høj” CPA, eksempelvis ved at tilbyde store rabatter på førstegangskøb, for så at tjene pengene hjem på kundens mange næste køb.

Hvad betyder CPC?

CPC står for Cost Per Click, og viser dig hvor mange penge du bruger på at få en bruger til at klikke på din annonce eller link for at besøge din hjemmeside eller webshop. Klikpriser kan variere voldsomt alt efter hvilke kunder du vil have, hvornår du vil have klikkene og hvilke produkter du vil promovere.

Hvad betyder CPL?

CPL er en forkortelse for Cost Per Lead, og afslører ganske simpelt hvor meget du betaler for at få et nyt lead. Kender du værdien (CLV) af din kunde, kan du nemt sætte en øvre grænse for hvor meget du vil betale for et nyt lead.

Hvad betyder CPM?

CPM betyder Cost Per Mille, hvilket viser dig hvad det koster dig at få 1000 besøgende på din hjemmeside, eller 1000 visninger af din annonce. I Google Ads vil du typisk møde denne betegnelse i forbindelse med Display annoncering, og her vil CPM indikere din pris for 1000 visninger.

Hvad betyder CTA?

CTA er en forkortelse for Call to Action. CTA bruges som et middel til at få dine besøgende mulighed for at interagere med din hjemmeside eller webshop. Tager vi webshoppen som eksempel vil en “Læg i kurv”-knap fungere som din CPA – du opfordrer kunden til at udføre en given handling med knappen. CTA kan også være en downloadknap, et link, en formular, en video eller noget helt femte.
Det er værd at vurdere om din hjemmeside har effektive CTA’er, så du sikrer at kunderne har mulighed for at foretage de handlinger som du gerne vil have de foretager.

Hvad betyder CTR?

CTR står for Click Through Rate, og viser dig hvor mange procent af de brugere der ser din Google Ads annonce, klikker på den, og derved besøger din hjemmeside. CTR udregnes med at dividere mængden af klik med mængden af visninger. Som tommelfingerregel bør en CTR ligge et sted mellem 3-5 procent for at være acceptabel – selvsagt er det godt at have en høj CTR.

Google Ads ordbog – din feedback

Ovenstående Google Ads ordbog, giver dig forhåbentlig en bedre forståelse for de begreber du kan møde når du bevæger dig på Google Ads platformen. Er der forkortelser du støder på, som du ikke kan finde her på listen, må du meget gerne kontakte os og få en personlig forklaring.