En kravspecifikation til din hjemmeside er et must for en effektiv proces og et godt resultat for dig og din virksomhed. En ny hjemmeside omfatter mange overvejelser og vigtige beslutninger der skal tages. Derfor er det vigtigt at få specificeret dine ønsker og krav til din hjemmeside. På den måde sikrer du dig det bedst mulige slutprodukt, og den mest effektive proces i udviklingsfasen.
Din kravspecifikation bør indeholde basal information omkring din virksomhed, din målgruppe, formålet med hjemmesiden og give en generel ide om hvilket design du ønsker. Du skal også overveje hvilken funktionalitet der skal være på hjemmesiden og eventuelt en prioritering af dine ønsker, så det er muligt at overholde dit budget.
Hvad er en kravspecifikation?
En kravspecifikation er i bund og grund et dokument med dine ønsker til din nye hjemmeside. Det kan være at du har specielle krav til design, grafik eller en helt skræddersyet funktionalitet på hjemmesiden. Kravspecifikationen hjælper dig til at få konkretiseret dine tanker, og gør dine ønsker klare og forståelige for udviklerne der skal skabe din hjemmeside.
En velskrevet kravspecifikation af din hjemmeside kan effektivisere udviklingsprocessen, og spare dig for unødig efterudvikling – og udgifter – pga. manglende afklaring af projektets omfang fra start.
Det vigtige når du går i gang med din kravspecifikation er, at du skal huske på at den bliver skrevet så alle andre kan forstå hvor du vil hen med din hjemmeside. Det er derfor også en god ide at få kolleger, venner og familie til at læse den igennem inden projektet går i gang – forstår de den, så er der gode vilkår for at dit projektforløb bliver godt og gnidningsfrit.
Kravspecifikationen skal holdes kort og præcis og skal hurtigt kunne beskrive det store overblik over hjemmesidens omfang.
For at give din udvikler den bedste forståelse af dit mål kan du med fordel fortælle nærmere om din virksomhed, din målgruppe og hvordan du forestiller dig dine besøgende kommer til at bruge hjemmesiden.
Fortæl om din virksomhed
Læg ud med at fortælle kort om din virksomhed. Noter om der er budskaber i vil fremhæve, hvad i sælger, hvor stor en virksomhed i er og hvordan jeres image udadtil er og skal være.
Det giver din udvikler mulighed for at forstå jeres virksomheds identitet og hvordan hjemmesiden skal repræsentere jer.
- Hvornår er virksomheden grundlagt
- Hvor mange medarbejdere er i
- Hvordan har i udviklet jer
- Hvor vil i gerne hen med virksomheden
- Har i vigtige pointer i gerne vil fremhæve
Hvad er formålet med jeres hjemmeside?
Når den nye flotte hjemmeside står færdigt, hvad skal du så have ud af den? Dette punkt skal hjælpe med at afklare hvad du forventer sker når dine kunder besøger din hjemmeside. En tommelfingerregel er her at dine formål skal være målbare.
Det vil med andre ord sige at, “den skal være en professionel repræsentation af virksomheden” ikke er konkret eller målbart nok.
Arbejd i stedet for med tanker omkring hvorvidt hjemmesiden skal øge konverteringsgraden i webshoppen, informere dine kunder bedre for at mindske supporthenvendelser, få mere trafik og flere henvendelser eller blive vist højere i søgeresultaterne på Google. Tænk i hvordan du kan opsætte mål for din hjemmeside som du senere hen kan analysere på, så du ved om dine tiltag virker.
Hvad er din niche?
Du kender sikkert allerede dine konkurrenter – hvis ikke, så er det bare om at komme i gang med at lære dem at kende. Når du kender dine konkurrenter kan du hurtigt finde punkter hvor du kan skille dig ud fra mængden. Design og funktionalitet er typisk de steder du nemt kan skille dig ud, men måske kan du også tilbyde dine besøgende en struktur eller informationer på hjemmesiden som dine konkurrenter ikke tilbyder.
Få dine tanker ind i din kravspecifikation til hjemmesiden og giv det videre til din udvikler. Selv om dette punkt ikke altid er så konkret igen, er det med til at skabe en ide om hvordan du vil positionere dig, og hvilket image der skal skabes omkring din virksomhed på hjemmesiden.
Hvem skal besøge din hjemmeside?
Et vigtigt punkt i kravspecifikationen er at klarlægge hvem du henvender dig til. Dette er en del af din marketingsstrategi og vil have indflydelse på hvilket sprog du bruger på hjemmesiden – “tone-of-voice”, dit overordnede design og hvilke budskaber der er vigtige at fremhæve overfor din målgruppe.
Har du allerede en hjemmeside, tilkoblet Google Analytics, kan du finde en masse data om dine besøgende, som kan spore dig ind på din målgruppe. Har du ikke noget data, kan du skabe en persona ud fra dine tanker om hvilken målgruppe din hjemmeside skal henvende sig til.
Overvej alder, køn, social status, privat/erhverv, samt hvad der motiverer personen til at benytte din virksomhed. Hvad er behovet?
Finder du frem til at du har flere målgrupper – f.eks. børn og deres forældre – kan du overveje at køre med to forskellige designs på hjemmesiden på det indhold der er relevant til dine forskellige målgrupper.
Hvad skal der være af indhold på din hjemmeside?
Nu bevæger vi os ind på de mere konkrete punkter i din kravspecifikation. Din udvikler har nu en god ide om hvor du gerne vil hen, og hvad du gerne vil fremhæve. Nu er spørgsmålet hvordan.
Jo mere information, desto større navigation og desto større krav til strukturen og arkitekturen på din hjemmeside.
Du kan med fordel lave en skitse over den opbygning du gerne vil have på hjemmesiden. Tænk i hvordan dine sider eller produkter kan grupperes i kategorier eller temaer – det letter navigationen for dine besøgende, og vil i sidste ende betyde en højere konverteringsgrad på hjemmesiden.
Er din hjemmeside meget avanceret opbygget, vil din udvikler rådgive dig indgående omkring navigation og brugervenlighed på hjemmesiden.
Funktioner og særlige ønsker
En hjemmeside kan udadtil virke simpel og ligetil når man logger ind på sin profil og gemmer sin ordre efter man har brugt sine bonuspoint til at gennemføre et køb. Men funktionaliteten bag mange små muligheder på hjemmesider kan være ekstremt kompleks.
Derfor er det her vigtigt at afklare præcis hvilke funktioner der skal inkluderes på din hjemmeside. Skal du sælge B2B, skal der være brugerprofiler, skal man kunne anmelde produkter eller tilmelde sig et nyhedsbrev?
Lav en liste med alle de funktioner du gerne vil have på siden, for det er i sidste ende her prisen især bliver defineret. Får du alle funktioner med i første omgang er det typisk markant billigere end at koble mere funktionalitet på efterfølgende.
Med i dine overvejelser kan du tage:
- Brugerlogin
- Kontaktformular
- Nyhedsbrev
- Bookingsystem
- Søgefunktion – samt hvilke parametre man skal kunne søge på
- Sociale medier deling eller integration
- B2B priser og login
- Betalingsvindue
- Integrationer til eksterne systemer som Economic o.l.
- Sporing på din hjemmeside – f.eks Google Analytics eller Tag Manager
Der er selvfølgelig mange flere muligheder end på denne liste, så skriv dine tanker ned, så vil din udvikler hjælpe med at afklare om, og hvordan, det kan implementeres inden for dit budget.
Du kan med fordel prioritere denne liste med need-to-have og nice-to-have. På den måde har du allerede afklaret de absolut mest nødvendige ting og givet dig selv plads til at drømme om den mest optimale hjemmeside for dig og din virksomhed.
Design – sæt dit personlige præg på din branche
Designet skal afspejle din virksomhed identitet. Det kan være at du har elementer, som farver og figurer, i dit design der ikke kan afviges fra og de disse selvsagt skal implementeres i din hjemmesides design. Dit design skal skabe genkendelighed for dit brand, og du bør have en god ide om, hvordan din hjemmeside skal se ud inden vi starter projektet op. Måske har du allerede en designmanual liggende som kan overføres til din hjemmesides design.
Har du ikke en designmanual i skuffen, så find 5-6 hjemmesidedesigns som du godt kan lide og find elementer du gerne vil have med på din side. Vi laver som udgangspunkt ikke kopier af andres sider, men der er ikke noget i vejen for at lade sig inspirere af andres gode ideer.
Det endelige design planlægges sammen med din webdesigner, som kan hjælpe med at samle dine tanker og konvertere dem til et smukt webdesign.
Indhold til din hjemmeside
Nu hvor det rammerne for din hjemmeside er definerede, er det tid til at tænke på indhold til din hjemmeside. Skal hjemmesidens udtryk være båret af grafiske elementer og billeder, eller skal du have en masse god tekst, der fortæller dine besøgende om din virksomhed og tilbud?
Her er det vigtigt at afklare om du selv lægger indhold på din hjemmeside når den er færdigudviklet, eller om udvikleren skal sørge for dette undervejs. Det vigtige er at du har dit indhold klar til tiden. Der vil blive sat en deadline i samarbejde med dig i forhold til hvilket indhold der skal være klar hvornår.
Udover det lokkende indhold som skal informere dine besøgende om alt det vigtige ved det du kan, er der også en del standard tekster som der også skal være styr på. Privatlivspolitik, handelsbetingelser, CVR og firma-adresse kan her nævnes.
Budget og deadline
Har du et fast eller flydende budget? Nævn gerne i kravspecifikationen hvor du ligger budgetmæssigt, eventuelt i et interval, så vi kan se om dit projekt er realistisk inden for de rammer vi har at arbejde indenfor. Kan vi se at det kniber, vil vi rådgive dig til at finde en alternativ løsning inden for dit budget.
Hjemmesiden vil du med garanti have klar så hurtigt som overhovedet muligt, men alt efter hvor omfattende din hjemmeside er kan det tage alt fra 3 dage til 6 måneder at færdiggøre. Sæt derfor realistiske deadlines for din hjemmeside. Skal du sælge juletræer er det en god ide at være klar til julesalget og derfor skal din hjemmeside være klar til at gå i luften senest i september. Fornemmer du at din deadline bliver svær at nå, så tager vi dialogen når vi gennemgår din kravspecifikation til hjemmesiden sammen.
Når du har afleveret din kravspecifikation
Når vi har modtaget din kravspecifikation vil vi gennemgå den med henblik på at planlægge dit projektforløb. Herefter gennemgår vi sammen med dig kravspecifikationen og sikrer os at vi har forstået alt korrekt og at tingene kan lade sig gøre som du gerne vil. Det er her vi også kommer med vores input til hvordan din hjemmeside kan optimeres ud fra dine ønsker.
Til sidst et par hurtige huskeregler når du skriver din kravspecifikation.
- Hold dine beskrivelser korte og præcise
- Forsøg så vidt muligt at holde fagspecifikke termer ude af specifikationen
- Realistiske deadlines er dejlige at arbejde med for dig og os
- Vær ikke bange for at åbne op til dialog omkring dine ønsker