Hvad er linkbulding?
Linkbuilding er, kort fortalt, en teknik som bruges i SEO-arbejde for at fortælle Google at indholdet på din side er relevant. Linkbuilding går ud på at få andre hjemmesider til at henvise til din hjemmeside – med andre ord at linke til din side.
Du kan dog ikke bare læne dig tilbage og vente på at andre opdager dit indhold. Der skal bygges gode relationer til eksterne indehavere af hjemmesider og laves masser af godt indhold på din side.
Intern linkbuilding
At finde links “ude i byen” kaldes for ekstern linkbuilding – altså et link fra en ekstern enhed som henviser til specifikt indhold på din side. Ekstern linkbuilding er en rigtig vigtig komponent i en samlet SEO strategi, men du må endelig ikke glemme at linke internt på din egen hjemmeside.
I bunden af denne artikel finder du et link til en af vores andre artikler. Du kan også midt i vores tekst finde tekstlinks som fører dig til andre steder på vores hjemmeside.
Formålet med dette er tre ting:
For det første at præsentere dig for vores gode indhold, for det andet at få dig til at bruge mest mulig tid på flere dele af vores hjemmeside – det giver nemlig plusser hos Googles algoritmer- og for det tredje at vise Google, at vores besøgende ikke havner på en “blind vej” på hjemmesiden, men at der er masser af relevant indhold, som vi mener bør prioriteres i søgeresultaterne for at give søgende mest muligt relevant information.
Intern linkbuilding er altså, på samme måde som ekstern linkbuilding, at vise Google at her er der relevant indhold på en troværdig og godt struktureret hjemmeside.
En god tommelfingerregel er at du bør have 1-2 interne links i en artikel på minimum 600 ord.
Ekstern linkbuilding: Take the high road
Da linkbuilding først blev en ting, kom der hurtigt en masse lyssky metoder i brug, for at få flest muligt hjemmesider til at linke. Disse metoder bruges stadig i dag, og mange tilbyder stadig at finde links til din hjemmeside til billige priser. Men der er et men – et stort et.
Et link kan på mange måder sammenlignes med en anbefaling. Kommer en anbefaling fra en person du kender og stoler på, eller har en høj autoritet, er du mere tilbøjelig til at tage imod anbefalingen. Andre anbefalinger har en mere neutral vægt bag sig, og så er der de anbefalinger som man ikke bør følge og som kan fremstå negative.
Google ser på links som anbefalinger. Det vil altså sige at hvis en troværdig hjemmeside med godt troværdigt indhold, linker til, og dermed anbefaler, indholdet på din hjemmeside, vil din hjemmeside få et plus i Googles bog og Google vil være mere tilbøjelig til at vise din hjemmeside højere i søgeresultaterne. Modsat vil Google nedprioritere din hjemmeside hvis dine links kommer fra tvivlsomme kilder.
Derfor giver det god mening at bruge energi på at få fat i de gode links fra de gode sider.
Hvor mange links skal bygges?
Ud fra hvilket område du arbejder i, og hvor stor konkurrencen er på de søgeord du vil findes på, kan du kortlægge antallet af links du bør have til dit indhold. Du kan dog ikke nødvendigvis udelukkende opsætte antal som det eneste kriterie. Links fungerer jo, som nævnt, på samme måde som en anbefaling. Du behøver derfor ikke nødvendigvis at have ligeså mange, eller flere, links end dine konkurrenter, hvis kvaliteten på dine links er bedre.
Et godt værktøj til at tjekke op på dine konkurrenter er Ahrefs eller SEMRush. Her kan du både se dine konkurrenters indgående links og kvaliteten af dem. De samme værktøjer kan du bruge, når du lægger din strategi for, hvor du vil finde links til din hjemmeside.
Pas på PBN
PBN er en forkortelse for Private Blog Network, og bruges i høj grad til at bygge links. Mange bureauer benytter sig at muligheden for at lave gæsteindlæg på en PBN og derfra linke ud til deres kunder.
Mange PBN’er har en masse blandet indhold om alt mellem himmel og jord, baseret på de mange gæsteindlæg fra en masse forskellige interessenter. Ofte opbygges disse indlæg med en vinkel om gode råd eller guides, men dog uden en nævneværdig indholdsværdi for en eventuel læser. Og læsere er der ikke mange af. Fælles for PBN’er er nemlig at formålet udelukkende er at linke ud, og virke relevant for Googles algoritmer.
Bagsiden ved PBN’er er at de oftest arbejder i de lovgivningsmæssige gråzoner. Ejerskabet bag er typisk gemt, eller opdigtet og de mange artikler er sjældent markeret som sponsoreret indhold, som markedsføringsloven ellers foreskriver. Der har endnu ikke været retssager ført mod virksomheder, der har benyttet sig af denne type links, men sagen har været oppe og vende så højt som i Folketinget.
Desuden er brug af links, som er identificeret som kommende fra PBN’er, et brud på Googles retningslinjer, og du risikerer derfor at blive straffet på din rangering i søgeresultaterne hvis du benytter dig af links fra PBN’er.
Nu ved du hvor du ikke skal finde dine links. Nu er det tid til at du går i dybden med hvor du finder de rigtig gode links. Læs artiklen her: Sådan skaffer du (gode) links.