8 forbedringer til din Woocommerce webshop

Optimer Woocommerce webshop

At starte sin egen forretning er ikke kun noget du kan gå at drømme om. Der er masser af forskellige webshop systemer som nemt kan opsættes og administreres. Et af de mere fleksible systemer er WordPress’ shopudvidelse Woocommerce. 

Med Woocommerce webshop kan du hurtigt stable en fungerende webshop på benene, og begynde at lange dine varer over disken. I denne artikel giver vi dig 8 tips til at optimere din Woocommerce webshop, som du kan implementere i dag. 

#1: Gør det nemt at finde vej

En nem og intuitiv navigation på din webshop er essentiel for at sikre at dine kunder kan finde præcis det de leder efter. En nøje planlagt navigation på hjemmesiden sparer din kunde klik, og optimerer chancerne for et salg. 

En tommelfingerregel er at der skal være 3-4 klik fra forsiden og ned til det nederste lag af dine produkter. 

Eksempel:

Hjem > Kategorioversigt > Produktoversigt > Produkt

I dette eksempel bliver din kunde præsenteret for dine produkter efter to klik. Herefter kan kunden dykke ned i de enkelte produkter og læse mere. Tre klik i alt og kunden har mulighed for at købe det produkt kunden ønsker. 

Med en flad navigationsstruktur på siden sikrer du at dine kunder ikke skal bruge unødvendige klik på at finde frem til dine produkter. Samtidig er der den fordelagtige bivirkning at metoden tvinger dig til at holde din struktur stram og din webshop organiseret. Med tiden, som din webshop og dit vareudvalg vokser, vil du blive glad for organisering på længere sigt. 

#2: Nu når vi taler struktur

For at beholde din flade navigationsstruktur kræver det at du også strukturerer dine produkter i kategorier og eventuelt underkategorier. Alt efter hvor mange, og hvilken type, produkter du har på din webshop, bør du lægge en gennemtænkt plan for struktureringen af kategorier. 

Du kender det allerede fra større webshops som f. eks. Zalando hvor kategorierne er opbygget med; “Hjem” >“Herre” > “Tøj” > “T-shirts”. 

Under “Herre” ligger der flere underkategorier, ligesom der under “Tøj” ligger flere underkategorier. 

Denne struktur sørger for at selvom udvalget er på flere tusinde varenumre, og flere hundreder kategorier er der kun tre klik fra forsiden og ned til et produkt. 

Med en struktur som denne letter du både navigationen på siden, men du sikrer også at det er tydeligt for dine kunder hvor de befinder sig på siden, hvilke relaterede kategorier der er og hvilke produkter du tilbyder. Og det giver dig meget større chancer for at sælge mere per kunde.

#3: Øg impulssalget med live-search

Et søgefelt er, uanset hvordan vi vender og drejer det, uundværligt på en Woocommerce webshop. Woocommerces standard søgemodul er dog desværre ikke noget at skrive hjem om. Heldigvis er der masser af udvidelser tilgængelige, og en af dem du bør se nærmere på er live-search. Live-search giver dig mulighed for at komme med forslag til søgninger baseret på enkelte bogstaver der indtastes. Du kender det fra Google, hvor der straks kommer forslag når du aktiverer søgefeltet. 

Der er to rigtig gode ting ved live-search. 

For det første er brugervenligheden i top når kunden slipper for at skrive hele produkt-titlen ud, men bliver præsenteret for varen hurtigt. Det gør det nemt og hurtigt for din kunde at komme videre med at placere sin ordre.

For det andet giver det en fin eksponering af relaterede varer, som øger chancen for at kunden finder et produkt der ender i et salg. 

Et af de bedste plugins til Live search er SearchWP, som desuden tilbyder en algoritme som tilpasser sig til din webshops indhold og dine kunders søgninger.

#4: Sælg dine produkter

Det siger selvfølgelig sig selv at du skal bruge din webshop til at sælge dine produkter, men du skal virkelig sælge dine produkter. 

Alle dine produkter bør have en gennemarbejdet produkttekst som virkelig sælger varen. Det er her du skaber drømmen for din kunde om hvorfor produktet skal købes, nævner alle kvaliteterne og lukker salget. 

Det er vigtigt at du skriver dine egne unikke produkttekster og ikke blot kopierer fra andre webshops eller leverandører med samme produkter. På den måde kan du skabe en unik stemning omkring din forretning, tilpasse dit sprog til din målgruppe og du kan endda lave egne anmeldelser eller unboxing-videoer til dine produkter. 

#5: Anbefal relaterede produkter og link internt på webshoppen

Interne links er noget vi typisk taler om når det kommer til SEO, men det er en ting der tit bliver overset når vi taler webshop. 

Med links til relaterede produkter øger du chancen for mersalg og du får faktisk et lille plus i SEO-bogen ved at foreslå relaterede produkter til dine brugere. Vælger dine kunder at klikke sig videre fra et produkt til et andet relateret produkt, bruger de længere tid på din webshop og længere tid brugt på en side gør at Google ser at dit indhold er relevant og fangende. Og relevant indhold prioriteres højere i Googles søgeresultater. 

I Woocommerce er der som standard sat en sektion op under din produktadministration hvor du kan linke relaterede produkter. Du har mulighed for at vise varer i samme kategori, udvælge enkelte varer der skal vises eller endda referere på tværs af kategorier.

#6: Så er der udsolgt

På et tidspunkt, forhåbentlig før end senere, ender din webshop med at have et udsolgt eller udgået produkt. Oplever du at løbe tør for produkter, uden mulighed for at genbestille må du for alt i verden ikke gøre det de fleste gør; nemlig at slette produktet og aldrig se dig tilbage.

Et slettet produkt på en webshop svarer til at du fjerner en side på din hjemmeside. Alle sider er indekseret i søgemaskiner, og så snart du svarer søgemaskinernes forespørgsler med en “404 side ikke fundet” giver de dig et stort fedt minus i deres bog. For en side der ikke kan findes er ikke relevant for søgemaskinernes brugere. Og en webshop som linker til indhold der ikke findes, kan jo umuligt være relevant.

Derfor kan du i stedet redirecte dit udsolgte produkt til en anden side på din webshop. Du kan vælge at sende din kunde til et andet lignende produkt, til forsiden af din webshop eller måske ind til samme kategori som dit udsolgte produkt lå i. Der findes en masse udvidelser til WordPress, som giver dig mulighed for at redirecte – bl.a. Yoast SEO. 

#7: Skru op for hastigheden

En webshop der loader langsomt er en uudtømmelig kilde til at dræne tålmodigheden. Det gælder både for dig når du arbejder på din webshop, men det gælder især for dine kunder. Næsten uanset hvad du sælger, vil du have en konkurrent, og hvis denne konkurrent kan tilbyde en hurtig og glidende købsproces vil konkurrenten stå stærkere for at vinde salget. 

8 sekunder er hvad du har at gøre godt med. 8 sekunder er vores gennemsnitlige evne til at holde koncentrationen og blive fanget af noget. En normalt optimeret webshop bruger i omegnen af 1-2 sekunder til at loade, og sidder kunden på en dårlig internetforbindelse er vi måske oppe på 3-4 sekunder. Det efterlader altså fire sekunder til at fange din brugers opmærksomhed – loader din webshop langsommere kan du selv tænke dig til hvordan dine chancer for at fastholde kunderne er. 

Mange webshopejere vil gerne vise produkterne frem med store flotte billeder og videoer. Det ser også rigtig godt ud, men især videoer er tunge at loade på en webshop. 

Du kan bruge Google’s pagespeed insights som giver dig en analyse af loadtid og kommer med forslag til hvordan du forbedrer den. 

Tre gode råd til at holde siden let og hurtig:

  • Komprimer dine billeder til en lille fil-størrelse (Photoshop eller online værktøjer)
  • Hold videoer på et minimum
  • Anvend et cache plugin på din webshop

#8: Få andre til at sælge dine varer

Når du har en Woocommerce webshop bevæger du dig i et konkurrerende marked med en masse andre webshops som vil have fat i samme målgruppe som dig. Det kan hurtigt virke som et rivaliserende miljø, men du kan faktisk vende situationen og tænke i partnerskaber i stedet. 

Med Affiliate Marketing kan du få andre til at henvise til din webshop mod en procentdel af dit salg (typisk et sted mellem 5% og 12%). Affiliate er en gratis måde at få eksponering, og det koster dig kun noget når du sælger. Samtidig kan du begynde at henvise til andre webshops og på den måde tjene på andres salg. Det gør så også at dit sortiment kan blive udbygget via samarbejder, uden at du behøver at investere dyre penge i nye lagerbeholdninger. 

Når du har dine affiliate samarbejder på plads, er dette også en nem vej til at udbygge partnerskaber og eventuelt skaffe links fra eksterne hjemmesider og webshops for at styrke din SEO-profil.